İkinci elde piyasa 2024 sonuna yanlışsız normalleşecek
Türkiye ikinci el pazarında son iki yıldır yenilikçi iş modeliyle bölümün dönüşümünün öncüsü olan Carvak’ın CEO’su Mehmet Çelikol, yıl değerlendirmesi yaparken, kesime dair yeni yıl varsayımlarını açıkladı. Çelikol’a nazaran, kesim bilhassa mahallî seçimler sonrası canlanacak ve olağana dönüş yaşanacak. Dalda alternatif ve yenilikçi modeller fark yaratacak. Carvak da 2024’te değerli lansmanlar gerçekleştirmeye hazırlanıyor.
İKİ yıl evvel Türkiye pazarına giren ve ikinci el araç alım satım pazarında yenilikçi modeliyle fark yaratarak istikrarları değiştiren Carvak, 2023 yılını da 25 bin işlem adediyle kapatıyor. Deprem felaketi ve seçim gündemi nedeniyle şiddetli şartların yaşandığı bir yılda Carvak, ikinci el pazarında büyümesini sürdürürken 2024 yılında da bölümde ezber bozacak lansman ve yenilikler üstünde çalışıyor.
İkinci elde adet bazında 6’ncı, ciroda ise üçüncü ülkeyiz
Kısa müddette pazarda önemli bir muvaffakiyet elde eden Carvak’ın CEO’su Mehmet Çelikol, 2023 yılını değerlendirirken, gelecek yıla dair de öngörülerini paylaştı. Türkiye’nin ikinci el otomotiv pazarının yüksek potansiyeline değinen Çelikol, dünyada adet bazında 6’ncı ülke olduğumuzu, ciroda ise üçüncü olduğumuzu söz etti. İkinci el yıllık satışlarının 6-7 milyon adet olarak seyrettiğini kaydeden Çelikol, “ABD ve Çin’den sonra ciro olarak en büyük pazar pozisyonundayız. Küresel şirket yapısı içerisinde de Meksika ve Brezilya ile birlikte Türkiye en stratejik pazar olarak görülüyor” dedi.
2024 sonu piyasanın büsbütün olağanlaşmasını bekliyoruz
Önümüzdeki periyoda dair kestirimlerinden bahseden Mehmet Çelikol, araçlara yatırım devrinin bittiğini tabir ederek, genel seçimler sonrasında süratli artan faizler ve düşen talep ile ikinci el araçların dolar karşısında yüzde 21 bedel kaybettiğini belirtti. Çelikol, şunları söyledi:
“Ekonomideki dalgalanmalardan en fazla etkilenen bölümlerden birisi otomotiv oldu. Pandemi devrinde başlayan ve enflasyonist ortamla devam eden araç yatırımları ise son devirde sürat kesti. Piyasanın araç fiyatları açısından yavaş yavaş olağan seyrine döndüğünü görüyoruz. TL bazında araç fiyatlarında artış beklesek de dolar karşısında ikinci el araç bir mühlet daha paha kaybetmeye devam edecektir. Pandeminin büsbütün bitmesi, sıfır araç tedariğinin çözülmesi, alternatif yatırım aracı algısını aşılmasıyla birlikte, 2024 sonu ve 2025 başı üzere piyasanın büsbütün olağanlaşacağını düşünüyorum.”
Super app üzere alternatif modeller üstünde duruyoruz
Türkiye’ye yapılan yatırımları artırmak istediklerini anlatan Çelikol, alternatif modeller üstünde çalıştıklarını tabir etti. Çelikol, “Satış sonrası hizmetler çok değerli ve katma bedel sağlıyor. Örneğin Türkiye’de her gün 1 milyon otomobil yıkanıyor. Oto tamir, bakım, otopark üzere hususlar da var. Biz de tüm bu ekosisteme şu an ayrıntılı olarak bakıyor ve neler yapabiliriz diye kıymetlendiriyoruz. Muhtemel şirket satın almalarıyla da ilgileniyoruz. Biz Carvak olarak bu işin ‘süper app’ini yaratmaya çalışıyoruz. Muhteşem app; araç alım satımı dışında parkı da, HGS yüklemeyi de, lastik değişimini de, MTV ödemesini ve daha pek çok servisi de içeren bir kavram.”
2024’te değerli lansmanlar geliyor
Carvak olarak 2024 yılında ekosistem tahlillerine ek olarak değerli lansmanları gerçekleştirmeyi hedeflediklerini belirten Çelikol, bu hususta ise şunları söyledi:
“Bunlardan biri oto galeriler için ihale platformu niteliğinde bir yeniliğimiz olacak, bu platform üzerinden üye işyerlerine online ikinci el araç satışı gerçekleştirilecek. Bu lansmanlarımızla birlikte kurumsal tarafta da ikinci el araç satışında sağlam iş ortağı pozisyonumuzu güçlendireceğiz.”
Finansmana erişim zahmetini güçlü iştirak ve kampanyalarla aştık
İkinci el otomotiv pazarında bu yıl finansmana erişim ezası yaşandığı gözlemlendi. Carvak ise, güçlü finans ortakları ve düşük faiz kampanyalarıyla birlikte finansmana erişim sıkıntısını ortadan kaldırmayı başardı. Çelikol, bu hususta ise “Piyasaya baktığımızda yılın birinci yarısında, döviz kurlarında sabitlik varken ve sıfır araca erişim sıkıntı iken ikinci el araç almak vatandaş için yatırım aracıydı. Sıfır otomobile erişimde tedarik sorunu çözüldü ve döviz kurlarındaki hareketlilik arttı. Son periyotta alınan tedbirler ikinci el araba fiyatlarına düşüş olarak yansıdı. İkinci el arabada pandemi sonrası daima artan fiyatlar duruldu, ikinci el arabalar yatırım aracı olmaktan çıktı. Geçtiğimiz üç ayda ikinci el araba fiyatlarının TL bazında da yüzde 10 civarında düştüğünü gözlemliyoruz. Öbür yandan taşıt kredilerinde oranlar yükselirken kredi kapsayıcılığı da düşük kaldı. Bu sebeple finansmana erişmekte zorluk yaşandı” sözlerini kullandı.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
MAGAZİN
13 Aralık 2024SPOR
13 Aralık 2024SAĞLIK
13 Aralık 2024SAĞLIK
13 Aralık 2024EĞİTİM
13 Aralık 2024TEKNOLOJİ
13 Aralık 2024EKONOMİ
13 Aralık 2024Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.